Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bokföring, bokslut mm ...

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Bokföring, bokslut mm ...

Detta eländiga otyg måste vara guds straff åt mänskligheten för att vi uppfann kapitalismen.

Nåja, nu har jag i alla fall lyckats ta mig upp till ytan i pappershavet. Livet kan fortsätta.
    -"Jag har aldrig förstått vitsen med att citera andra människor"

Sv: Bokföring, bokslut mm ...

Det gäller att lite då och då se över sina "papper" så att inte allt kommer på en gång, men det är lättare sagt än gjort
    "Den som alltid vet bäst, lär sig aldrig något"

Comment

Det ska helst göras kontinuerligt såklart, men det är inte riktigt det som är jobbigt.

Problemen dyker upp när redovisningsfirman som sköter bokslutet helt plötsligt vill veta exakt vilka av flera hundra olika prylar som var monterade hos kunden och vilka som låg kvar kvar förpackningar på bokslutsdagen. Det borde rimligtvis räcka med om sakerna finns på vårt lager eller inte. Då hade inventeringen räckt till.

Att exakt hålla ordning på vad som är monterat och inte kräver nästan lika mycket jobb som själva installationen. Det saknar alla proportioner.

Sen kanske det hör till saken att jag är en tekniker, inte en pappersskyfflare.

Comment

Det har ju lite med interim att göra, så jag förstår dom. Men det är inte så lätt när man inte är "pappersskyfflare" som du säger

Comment

Jag lider med dig Gason....
          Jag sover inte. Ni tror att jag sover men det gör jag inte, jag filosoferar.

Comment

Originally posted by Pålle View Post
            Det har ju lite med interim att göra, så jag förstår dom. Men det är inte så lätt när man inte är "pappersskyfflare" som du säger
            Där har vi såklart det egentliga felet. Jag kan knappt bokföring alls, då kommer alla roliga krav som glada överraskningar. Vad som hänt är jag försöker avlasta firmans huvudägare som hunnit bli runt 80 år gamla.
            Nu har deras företagsekonomiutbildade dotter, som också är delägare, börjat engagerat sig lite mer. Det var för övrigt hon som lite skämtsamt kallade mig för "nybliven pappersskyfflare". Jag formulerade mig lite klumpigt tycker jag.

Det blir nog bra det här också till slut. Att lära sig nya saker kan trots allt aldrig skada.
            Originally posted by kattmamman View Post
            Jag lider med dig Gason....
            Ja, det är såååå synd om mig ...
            Nejdå, inte alls. Antagligen är det mer synd om redovisningsfirman som måste arbeta med en massa rapporter från en klant knappt vet vad han gör.

Comment

[QUOTE=gason;2049335Nejdå, inte alls. Antagligen är det mer synd om redovisningsfirman som måste arbeta med en massa rapporter från en klant knappt vet vad han gör. [/QUOTE]

Du behöver inte vara orolig, dom är vana

Comment

Du behöver inte vara orolig, dom är vana
                Hehe, ja kanske det. Det finns väl en del som mer eller mindre avsiktligt inte är så duktiga på det här.

Comment

Originally posted by gason View Post
                  Hehe, ja kanske det. Det finns väl en del som mer eller mindre avsiktligt inte är så duktiga på det här.
                  På den tiden då jag pluggade juridik berättade en av våra föreläsare om en företagare som blivit uppmanad av skattemyndighetan att ta med sina papper och infinna sig på skattekontoret. Han kom dit tomhänt, han skyllde på att han lagt alla papper i en kartong och ställt i baksätet på bilen, men eftersom det var varmt hade han båda rutorna nervevade. När han kom fram var kartongen tom, allt hade blåst bort i korsdraget

Comment

På den tiden då jag pluggade juridik berättade en av våra föreläsare om en företagare som blivit uppmanad av skattemyndighetan att ta med sina papper och infinna sig på skattekontoret. Han kom dit tomhänt, han skyllde på att han lagt alla papper i en kartong och ställt i baksätet på bilen, men eftersom det var varmt hade han båda rutorna nervevade. När han kom fram var kartongen tom, allt hade blåst bort i korsdraget
                    Den var ett snäpp bättre än "hunden har käkat upp hemläxan".

Comment

Sorry, you are not authorized to view this page

Unconfigured PHP Module

Collapse

Working...
                    X