Announcement

Collapse
No announcement yet.

Skottsekund.

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Skottsekund.

Ifall någon tycker att alla klockor helt plötsligt går en sekund före idag så finns det en bra anledning. Klockan 01:59:59 i morse lades en skottsekund till.
    Ok, det är kanske inte så mycket att hetsa upp sig över men jag läste Aftonbladets lilla artikel om saken. Jag vet inte om man ska skratta eller gråta.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15048190.ab
    Originally posted by Aftonbladet
    Orsaken är att det inte riktigt stämmer att jorden inte gör ett varv runt sin egen axel på exakt ett dygn, utan wobblar och har sig.
    Något som inte går dagens moderna atomur förbi. När skillnaden mellan dem och jordens snurrighet är större än 0,9 sekunder justeras det och ger oss en extra sekund, skriver TT. Senaste det hände var 2008.
    Det börjar med dubbla negationer som gör faktainnehållet felaktigt.
    ... följt av den nya astronomiska benämningen "wobblar och har sig"
    ... och avslutas med det fantastiska uttrycket "jordens snurrighet"

Snälla aftonbladet.
    -"Jag har aldrig förstått vitsen med att citera andra människor"

Sv: Skottsekund.

Originally posted by gason View Post
    Ifall någon tycker att alla klockor helt plötsligt går en sekund före idag så finns det en bra anledning. Klockan 01:59:59 i morse lades en skottsekund till.
    Ok, det är kanske inte så mycket att hetsa upp sig över men jag läste Aftonbladets lilla artikel om saken. Jag vet inte om man ska skratta eller gråta.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15048190.ab

Det börjar med dubbla negationer som gör faktainnehållet felaktigt.
    ... följt av den nya astronomiska benämningen "wobblar och har sig"
    ... och avslutas med det fantastiska uttrycket "jordens snurrighet"

Snälla aftonbladet.

Jag jag tyckte väl att klockan gått för fort idag. Å andra sidan har vi fått en hel sekund till, så vi ska inte klaga. Tänk vilken lång helg det blev tack vare det. Det hade varit värre om sekunden lagts till mitt i arbetsveckan. Hade vi fått extra betalt då kan man undra??

Finns mycket av dubbla negationer i engelskan och vi tar ju efter allt därifrån

Comment

Sv: Skottsekund.

Originally posted by Mollypolly View Post
      Jag jag tyckte väl att klockan gått för fort idag. Å andra sidan har vi fått en hel sekund till, så vi ska inte klaga. Tänk vilken lång helg det blev tack vare det. Det hade varit värre om sekunden lagts till mitt i arbetsveckan. Hade vi fått extra betalt då kan man undra??

Finns mycket av dubbla negationer i engelskan och vi tar ju efter allt därifrån
      Jo, det är väl så. Fast det borde gå att undvika när betydelsen blir helt fel.
      -"Jag har aldrig förstått vitsen med att citera andra människor"

Comment

Sorry, you are not authorized to view this page

Unconfigured PHP Module

Collapse

Working...
      X