Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ibland känner man sig gammal.

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Sv: Ibland känner man sig gammal.

Minns första digitala kameran, som jag fick via jobbet, det var en Agfa ePhoto 1280 och året var 1997.

"Den som alltid vet bäst, lär sig aldrig något"

Comment

Det var rejäl kamera, har till och med ett objektiv till skillnad från dagens småkameror.

Chefen hade en digitalkamera ganska tidigt, den hade en inbyggd diskettenhet och kunde spara 4 bilder man var tvungen att byta diskett. Upplösningen var inte särskilt imponerande med dagens mått.

Det var en god bit in på 2000-talet innan jag skaffade en digitalkamera.
      -"Jag har aldrig förstått vitsen med att citera andra människor"

Comment

Originally posted by gason View Post
        Det var rejäl kamera, har till och med ett objektiv till skillnad från dagens småkameror.

Chefen hade en digitalkamera ganska tidigt, den hade en inbyggd diskettenhet och kunde spara 4 bilder man var tvungen att byta diskett. Upplösningen var inte särskilt imponerande med dagens mått.

Det var en god bit in på 2000-talet innan jag skaffade en digitalkamera.
        Det blev faktiskt förhållandevis bra bilder med Agfan, men minnet var ju högst begränsat.

Comment

Originally posted by Pålle View Post
          Det blev faktiskt förhållandevis bra bilder med Agfan, men minnet var ju högst begränsat.
          Jo, minne blev det inte gott förrän långt senare.

Nu blir det stenålder på riktigt.
          https://www.youtube.com/watch?v=XkuirEweZvM

-"Jag har aldrig förstått vitsen med att citera andra människor"

Comment

Då är man ju rätt bortskämd ändå med sina 64 gig i systemkameran nuförtiden

(Säger jag med viss försiktighet eftersom ett havererat minne på den storleken innebär större förlorade mängder bilder än med ett litet )

Jag tror dock, när jag ser bilden att jag faktiskt har en liknande Agfa liggande någonstans i ett skåp eller så. Enda sättet att överföra bilderna på var med en speciell seriell kabel som var extremt svår att få tag på. Pålles kamera ser dock lite mer modern ut, min hade ingen display
            -

Comment

Originally posted by Tornevall View Post
              Då är man ju rätt bortskämd ändå med sina 64 gig i systemkameran nuförtiden

(Säger jag med viss försiktighet eftersom ett havererat minne på den storleken innebär större förlorade mängder bilder än med ett litet )

Jag tror dock, när jag ser bilden att jag faktiskt har en liknande Agfa liggande någonstans i ett skåp eller så. Enda sättet att överföra bilderna på var med en speciell seriell kabel som var extremt svår att få tag på. Pålles kamera ser dock lite mer modern ut, min hade ingen display
              Har för mig att det var en mini-usb eller liknande till den här kameran, kameran finns nu hos en samlare.

Comment

Har för mig att det var en mini-usb eller liknande till den här kameran, kameran finns nu hos en samlare.
                Det är ju för väl. Såna gamla prylar får inte gå till spillo

Sen är det ju alltid kul i efterhand att ge sig på att jämföra bildkvalitet mellan nya och gamla kameror och ibland lam tom de gamla ha lite sting kvar i sig
                -

Comment

IMG_20141115_0001_NEW.jpg
                  Kort taget med min mors gamla lådkamera "Ilford", det är jag som sitter på kälken och det är vintern 52/53.

Comment

[ATTACH=CONFIG]11969[/ATTACH]
                    Kort taget med min mors gamla lådkamera "Ilford", det är jag som sitter på kälken och det är vintern 52/53.
                    Oj! Försök återskapa den stämningen i en bild idag. Jag vill nog påstå att det skulle bli en utmaning i sig. Väldigt bra bild!
                    -

Comment

Sorry, you are not authorized to view this page

Unconfigured PHP Module

Collapse

Working...
                    X