Announcement

Collapse
No announcement yet.

Telefonförsäljare, särskilt de från ComHem.

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Telefonförsäljare, särskilt de från ComHem.

    Nu ska det klagas "lite".

    Är det inte kul med dessa tidstjuvar som till varje pris ska försöka sälja något man redan tackat nej till ett antal gånger?

    Jag har prenumererat på ett gäng TV-kanaler från ComHem i ganska många år nu, trots att jag de senaste åren knappt tittar på någon TV alls utöver någon nyhetssändning från SVT1 på morgonen.
    Den prenumerationen brukar alltid användas av telefonförsäljare som ingångsväg för att kränga iväg prenumerationer på telefoni och bredband.

    Det ringde en sån där flåshurtig figur för två veckor sedan.

    -Tjena gason! jag ser här att du har haft TV från oss i hela 13 år, nu är det på tiden att du får något tillbaka eftersom du är en så bra kund.

    Det där är exakt samma inledningsfras som när de senast ringde, för två år sedan. Fast då var det bara 11 år.
    Då (för två år sedan) hade de ringt mig en gång i månaden under en tid med samma halvsanningar och rena lögner om sina priser och tjänster. Till slut ledsnade jag och bad dem att sluta ringa mig, jag kommer aldrig att beställa en internetanslutning som är både sämre och dyrare än den jag redan har.

    Då blev det faktiskt tyst, tills nyligen.

    -Nu du gason, kan du få hela 250Mb/s uppkoppling hemma hos dig. Det är väl oslagbart, eller hur.

    Det som inte frivilligt nämns av försäljaren är att det är bara hastigheten åt ena hållet. Vill man skicka data går det med 7Mb/s. Mot en extra avgift kan man öka hastigheten med extra 50Mb/s.
    Men då kostar det genast mer än vad jag betalar nu. Min nuvarande uppkoppling har ca 250Mb/s åt båda hållen, i verklig hastighet, inte någon reklamhastighet.
    Läser man på ComHems hemsida är hastigheten 100-250Mb/s, det blir med andra ord troligen ca 50-75Mb/s i verkligheten.

    (Vad de inte vet på ComHem är att det är jag som installerat kabel-TV nätet som de använder i huset. Kabelnätet är från 80-talet och absolut inte konstruerat för någon 250Mb/s dataöverföring till 6-8 kunder på samma kabel. )

    Jag förklarar att det fortfarande är både dyrare och sämre och undrar också varför de börjat ringa mig igen när de lovat att inte göra det.

    -Ojdå, ja sån uppkoppling kan vi inte erbjuda och det måste blivit något fel i systemet att jag blev uppringd.

    Att det ett par dagar innan damp ner ett reklambrev i hallen där det berättades om nya uppgraderingar i vårt hyreshus har givetvis ingenting med det "misstaget" att göra.
    Men jag skulle i alla fall inte bli uppringd igen.

    Förra veckan, dags igen:
    -Tjena gason! jag ser här att du har haft TV från oss i hela 13 år, nu är det på tiden att du får något tillbaka eftersom du är en så bra kund.

    Innan han hinner säga något mer avbryter jag och förklarar att jag fortfarande inte vill köpa något bredband. Jag förklarar lite kort varför och klämmer in ett litet klagomål om ljugande telefonförsäljare. Då blir han lite sur och börjar argumentera, det skulle inte förvåna mig om han trodde att det var en bra idé.

    Efter att ha lagt på luren mitt i en mening så skickar jag ett e-post till ComHem och avslutar den överflödiga TV-prenumerationen. Som frivillig motivering anges "dryga telefonförsäljare". Nu får vi se hur länge det dröjer innan nästa telefonsamtal kommer.
    -"Jag har aldrig förstått vitsen med att citera andra människor"

  • #2
    Sv: Telefonförsäljare, särskilt de från ComHem.

    Snyggt jobbat Gason, det finns inga drygare och mer korkade personer än telefonsäljare och enda gången jag svurit mot någon i telefon gällde TV, telefon och bredbandsabonnemang. Man tappar tålamodet, helt enkelt, måste vara en särskild sort som tar dessa jobb.
    "Den som alltid vet bäst, lär sig aldrig något"

    Comment


    • #3
      Sv: Telefonförsäljare, särskilt de från ComHem.

      Än så länge tror jag inte att jag svurit åt någon faktiskt. Tyvärr är det nog oftast någon fattig student som desperat försöker försörja sig som ringer. Det är lite synd att vara elak mot dem. Men som sagt man tröttnar ibland, särskilt när de börjar argumentera och inte kan acceptera ett "nej tack".

      Till en av de första försäljarna från ComHem sa jag att det inte var intressant att byta leverantör eftersom det skulle kräva en massa arbeta med att ändra e-post adresser som är registrerade på en massa olika forum/webbutiker/vänner och bekanta.

      -Nejdå, säger hon, det krävs inte alls så mycket arbete för det.
      Då kan jag inte låta bli att undra hur hon kan veta var och på hur många ställen min e-post finns registrerad.

      -Nej ... det vet jag ju inte ... Blir svaret.
      Jag är allergisk mot sådant slumpmässigt struntprat.
      Detsamma gäller alla överhurtiga nissar som beter som vi känt varandra och varit bästa vänner i minst 30 år, trots att han förmodligen inte ens fyllt 23 år.
      -"Jag har aldrig förstått vitsen med att citera andra människor"

      Comment


      • #4
        Sv: Telefonförsäljare, särskilt de från ComHem.

        Försöker alltid att vara vänlig, med vänlighet kommer man alltid längst, men så finns det vissa som börjar hitta på saker och svamla runt och så var karln dessutom otrevlig, då slog det över för mig.
        "Den som alltid vet bäst, lär sig aldrig något"

        Comment


        • #5
          Sv: Telefonförsäljare, särskilt de från ComHem.

          Jo, ibland bli man lite "trött" på dumskallarna.
          Så här lät det en gång för länge sedan:

          -Hej, det är försäljarnisse från Skoj- och lurendrejeri AB. Har du tid en stund?
          -Nej, jag var precis på väg ut genom dörren. Det sitter en hel bil full med kollegor som väntar på mig. Jag trodde det var någon av dem som ringde och undrade var jag tog vägen.
          -Ja men, det här tar bara ett par minuter ...
          -
          -"Jag har aldrig förstått vitsen med att citera andra människor"

          Comment


          • #6
            Sv: Telefonförsäljare, särskilt de från ComHem.

            Jo dumskallar, var rätta ordet
            "Den som alltid vet bäst, lär sig aldrig något"

            Comment


            • #7
              Sv: Telefonförsäljare, särskilt de från ComHem.

              Ja, verkligen. Jag fick ett brev idag, från ComHem. Det kapslar in begreppet "Dumskallar" på mycket bra sätt.
              De tycks tro att jag skulle vara intresserad av att ge dem en "andra chans till ett första intryck".

              Om jag ringer ett "specialnummer" eller e-postar till en särskild adress och anger koden "VIP-kund" så ska jag få ett erbjudande som de tror kan få mig att stanna som kund. "VIP-kund", Jösses. Är det meningen att jag känna mig betydelsefull nu?

              Brevet avslutas med ett PS.
              "Jag förstår att din tid är dyrbar. Därför får du en trisslott när du hör av dig. Oavsett om du gillar erbjudandet eller inte."

              Fantastiskt, NU har de insett att min tid är dyrbar.
              Om deras tjatiga försäljare hade haft samma insikt lite tidigare hade de troligen haft kvar mig som kund ett tag till.

              Om någon verkligen tycker att min tid är viktig så skriv för tusan direkt i brevet vad erbjudandet går ut på istället för att tvinga mig att ta ledigt en stund mitt på dagen för att ringa ett samtal eller sitta och skriva e-post med larviga "VIP-kund" koder.

              Det är så hejdlöst tramsigt att jag blir trött på riktigt. Inser de inte vilken smörja de skriver till folk.
              -"Jag har aldrig förstått vitsen med att citera andra människor"

              Comment


              • #8
                Sv: Telefonförsäljare, särskilt de från ComHem.

                Vilka jäkla knasbollar
                "Den som alltid vet bäst, lär sig aldrig något"

                Comment


                • #9
                  Sv: Telefonförsäljare, särskilt de från ComHem.

                  Haha, ja det är lite sorgligt. Hela brevet har ett lite gråaktigt skimmer av desperation kring sig.
                  Jag tror bestämt att jag avstår från att både ringa och e-posta.

                  Apropå folk som slösar vår tid, ska vi prata roliga marknadsundersökningar istället.
                  -"Jag har aldrig förstått vitsen med att citera andra människor"

                  Comment


                  • #10
                    Sv: Telefonförsäljare, särskilt de från ComHem.

                    Där finns en hel del dumheter, där också
                    "Den som alltid vet bäst, lär sig aldrig något"

                    Comment


                    • #11
                      Sv: Telefonförsäljare, särskilt de från ComHem.

                      Japp, tänk alla statiska frågeformulär som någon underbetald stackare tvingas sitta och läsa innantill. Det är så kul.

                      -Vilka dagstidningar läser du i pappersformat? Första frågan, så långt allt väl.
                      -Inga alls, svarar jag helt sanningsenligt.
                      -Vilken av dem tycker du är bäst? Blir då nästa fråga.

                      -"Jag har aldrig förstått vitsen med att citera andra människor"

                      Comment


                      • #12
                        Sv: Telefonförsäljare, särskilt de från ComHem.

                        Originally posted by gason View Post
                        Japp, tänk alla statiska frågeformulär som någon underbetald stackare tvingas sitta och läsa innantill. Det är så kul.

                        -Vilka dagstidningar läser du i pappersformat? Första frågan, så långt allt väl.
                        -Inga alls, svarar jag helt sanningsenligt.
                        -Vilken av dem tycker du är bäst? Blir då nästa fråga.

                        Och, där ungefär har man tröttnat
                        "Den som alltid vet bäst, lär sig aldrig något"

                        Comment


                        • #13
                          Sv: Telefonförsäljare, särskilt de från ComHem.

                          Ganska precis där till tröttnade jag.

                          Min "favorit" när det gäller undersökningar var killen jag köpte min nuvarande bil av. Han sa rakt ut att någon kommer att ringa dig angående en undersökning om hur nöjda våra kunder är. Om du vill får du gärna lämna högsta betyg, annars kommer de tokiga tyskarna på huvudkontoret att kräva en massa utredningar om varför inte alla kunder är jättenöjda med precis allting.

                          Det kändes lagom seriöst, han lät minst sagt trött på alla interna kvalitetskontroller.
                          Men bilen är bra i alla fall.
                          -"Jag har aldrig förstått vitsen med att citera andra människor"

                          Comment


                          • #14
                            Sv: Telefonförsäljare, särskilt de från ComHem.

                            Han var en trött realist som genomskådat systemet.
                            "Den som alltid vet bäst, lär sig aldrig något"

                            Comment


                            • #15
                              Sv: Telefonförsäljare, särskilt de från ComHem.

                              Ja, minst sagt. Jag har full förståelse för det.

                              En mer störande form av undersökningar är firmorna som ringer runt och låtsas forska om företags IT-struktur och hur företagen köper in tjänster.
                              Framåt slutet på "undersökningen" så kommer frågan som avslöjar det egentliga syftet.

                              -Vilka investeringar planerar ni att göra de närmaste månaderna och hur mycket är investeringarna värda?

                              Nu inser man att skojaren i andra ändan enbart håller på att sammanställa en lista på tänkbara kunder som han tänker sälja så många leverantörer han kan hitta.
                              Det där tricket gick jag nästan på en gång, men jag hejdade mig i sista sekunden.

                              Numera brukar jag avböja allt sånt här direkt och säga att vår IT-struktur är "sekretessbelagd av säkerhetsskäl". Då brukar det bli tyst.
                              -"Jag har aldrig förstått vitsen med att citera andra människor"

                              Comment

                              Sorry, you are not authorized to view this page

                              Unconfigured PHP Module

                              Collapse

                              Working...
                              X