Nu ska det klagas "lite". 
Är det inte kul med dessa tidstjuvar som till varje pris ska försöka sälja något man redan tackat nej till ett antal gånger?
Jag har prenumererat på ett gäng TV-kanaler från ComHem i ganska många år nu, trots att jag de senaste åren knappt tittar på någon TV alls utöver någon nyhetssändning från SVT1 på morgonen.
Den prenumerationen brukar alltid användas av telefonförsäljare som ingångsväg för att kränga iväg prenumerationer på telefoni och bredband.
Det ringde en sån där flåshurtig figur för två veckor sedan.
-Tjena gason! jag ser här att du har haft TV från oss i hela 13 år, nu är det på tiden att du får något tillbaka eftersom du är en så bra kund.
Det där är exakt samma inledningsfras som när de senast ringde, för två år sedan. Fast då var det bara 11 år.
Då (för två år sedan) hade de ringt mig en gång i månaden under en tid med samma halvsanningar och rena lögner om sina priser och tjänster. Till slut ledsnade jag och bad dem att sluta ringa mig, jag kommer aldrig att beställa en internetanslutning som är både sämre och dyrare än den jag redan har.
Då blev det faktiskt tyst, tills nyligen.
-Nu du gason, kan du få hela 250Mb/s uppkoppling hemma hos dig. Det är väl oslagbart, eller hur.
Det som inte frivilligt nämns av försäljaren är att det är bara hastigheten åt ena hållet. Vill man skicka data går det med 7Mb/s. Mot en extra avgift kan man öka hastigheten med extra 50Mb/s.
Men då kostar det genast mer än vad jag betalar nu. Min nuvarande uppkoppling har ca 250Mb/s åt båda hållen, i verklig hastighet, inte någon reklamhastighet.
Läser man på ComHems hemsida är hastigheten 100-250Mb/s, det blir med andra ord troligen ca 50-75Mb/s i verkligheten.
(Vad de inte vet på ComHem är att det är jag som installerat kabel-TV nätet som de använder i huset. Kabelnätet är från 80-talet och absolut inte konstruerat för någon 250Mb/s dataöverföring till 6-8 kunder på samma kabel.
)
Jag förklarar att det fortfarande är både dyrare och sämre och undrar också varför de börjat ringa mig igen när de lovat att inte göra det.
-Ojdå, ja sån uppkoppling kan vi inte erbjuda och det måste blivit något fel i systemet att jag blev uppringd.
Att det ett par dagar innan damp ner ett reklambrev i hallen där det berättades om nya uppgraderingar i vårt hyreshus har givetvis ingenting med det "misstaget" att göra.
Men jag skulle i alla fall inte bli uppringd igen.
Förra veckan, dags igen:
-Tjena gason! jag ser här att du har haft TV från oss i hela 13 år, nu är det på tiden att du får något tillbaka eftersom du är en så bra kund.
Innan han hinner säga något mer avbryter jag och förklarar att jag fortfarande inte vill köpa något bredband. Jag förklarar lite kort varför och klämmer in ett litet klagomål om ljugande telefonförsäljare. Då blir han lite sur och börjar argumentera, det skulle inte förvåna mig om han trodde att det var en bra idé.
Efter att ha lagt på luren mitt i en mening så skickar jag ett e-post till ComHem och avslutar den överflödiga TV-prenumerationen. Som frivillig motivering anges "dryga telefonförsäljare". Nu får vi se hur länge det dröjer innan nästa telefonsamtal kommer.

Är det inte kul med dessa tidstjuvar som till varje pris ska försöka sälja något man redan tackat nej till ett antal gånger?
Jag har prenumererat på ett gäng TV-kanaler från ComHem i ganska många år nu, trots att jag de senaste åren knappt tittar på någon TV alls utöver någon nyhetssändning från SVT1 på morgonen.
Den prenumerationen brukar alltid användas av telefonförsäljare som ingångsväg för att kränga iväg prenumerationer på telefoni och bredband.
Det ringde en sån där flåshurtig figur för två veckor sedan.
-Tjena gason! jag ser här att du har haft TV från oss i hela 13 år, nu är det på tiden att du får något tillbaka eftersom du är en så bra kund.
Det där är exakt samma inledningsfras som när de senast ringde, för två år sedan. Fast då var det bara 11 år.
Då (för två år sedan) hade de ringt mig en gång i månaden under en tid med samma halvsanningar och rena lögner om sina priser och tjänster. Till slut ledsnade jag och bad dem att sluta ringa mig, jag kommer aldrig att beställa en internetanslutning som är både sämre och dyrare än den jag redan har.
Då blev det faktiskt tyst, tills nyligen.
-Nu du gason, kan du få hela 250Mb/s uppkoppling hemma hos dig. Det är väl oslagbart, eller hur.
Det som inte frivilligt nämns av försäljaren är att det är bara hastigheten åt ena hållet. Vill man skicka data går det med 7Mb/s. Mot en extra avgift kan man öka hastigheten med extra 50Mb/s.
Men då kostar det genast mer än vad jag betalar nu. Min nuvarande uppkoppling har ca 250Mb/s åt båda hållen, i verklig hastighet, inte någon reklamhastighet.
Läser man på ComHems hemsida är hastigheten 100-250Mb/s, det blir med andra ord troligen ca 50-75Mb/s i verkligheten.
(Vad de inte vet på ComHem är att det är jag som installerat kabel-TV nätet som de använder i huset. Kabelnätet är från 80-talet och absolut inte konstruerat för någon 250Mb/s dataöverföring till 6-8 kunder på samma kabel.

Jag förklarar att det fortfarande är både dyrare och sämre och undrar också varför de börjat ringa mig igen när de lovat att inte göra det.
-Ojdå, ja sån uppkoppling kan vi inte erbjuda och det måste blivit något fel i systemet att jag blev uppringd.
Att det ett par dagar innan damp ner ett reklambrev i hallen där det berättades om nya uppgraderingar i vårt hyreshus har givetvis ingenting med det "misstaget" att göra.

Men jag skulle i alla fall inte bli uppringd igen.
Förra veckan, dags igen:
-Tjena gason! jag ser här att du har haft TV från oss i hela 13 år, nu är det på tiden att du får något tillbaka eftersom du är en så bra kund.
Innan han hinner säga något mer avbryter jag och förklarar att jag fortfarande inte vill köpa något bredband. Jag förklarar lite kort varför och klämmer in ett litet klagomål om ljugande telefonförsäljare. Då blir han lite sur och börjar argumentera, det skulle inte förvåna mig om han trodde att det var en bra idé.
Efter att ha lagt på luren mitt i en mening så skickar jag ett e-post till ComHem och avslutar den överflödiga TV-prenumerationen. Som frivillig motivering anges "dryga telefonförsäljare". Nu får vi se hur länge det dröjer innan nästa telefonsamtal kommer.
Comment