Announcement

Collapse
No announcement yet.

Klarna och GDPR.

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Klarna och GDPR.

I och med GDPR kom möjligheten att bli ”bortglömd”.
    i Juni förra året bad jag Klarna att rensa all information om mig. För några veckor sedan bad jag dem att ge mig en rapport om vad som är sparat om mig. Jag förväntade mig att all information skulle vara borta om mig... eller, jag förväntade inte att få en 72-sidig katalog med information om mig. Men det var vad jag fick. 72 sidor om Jonas-relaterad data från Klarna.

Brev till Klarna:

Hej Carl,

Jag har nu mottagit rapporterna och läst igenom dem. Det står att ni sparar information så länge som den behövs för kundrelationen eller om det finns banklagar som kräver att ni sparar information.
    I rapporterna kan jag se orderdata som går tillbaka till 2015. Det är beställningar med exakta detaljer, bland annat om exakt vilken Pizza jag beställt på nätet. Jag ser också vilket IP-nummer och vilken e-postadress som användes vid köptillfället. 2011 och 2012 var jag i kontakt med Klarnas Kundtjänst angående Storytel-fakturor (Det skickades med 14-dagars betalning istf. utlovade 30). Denna data är lagrad hos er.

Jag fick bekräftat från Klarna i Juni 2018 att jag skulle bli bortglömd från Klarnas register. Förloppet skulle ta upp till 6 månader.

Frågor:
    - Jag vill inte ha ordrarna sparade hos er. Är de detaljer som finns om mina ordrar viktigt för vår nuvarande kundrelation?
    - Är detaljer om mina ordrar (Pizzasort, läsk etc) relaterat till en banklag?
    - Är mina kundärenden från 2011 relaterat till vår nuvarande kundrelation eller till en banklag?
    - Det ser inte ut som om någonting har tagits bort om mig trots att det utlovats - varför?
    Nowpinion.com

Du skrev något som fick mig att inse att det redan gått ett år sen kravet på implementationer för att kunna hantera GDPR skulle vara färdigt! Jisses! :O

Som jag uppfattat det, då vi har en del kollegor som jobbar med det, så har GDPR "dragit ut på tiden" för en del och i vissa fall verkar det bara som att man haft en bas på plats för att kunna hantera reglerna. I stället har man fortsatt bygga i etapper även i efterhand och försökt uppnå vad som krävs för att man ska kunna följa lagen. Men att det skule ta 6 månader känns ju (för mig som inte jobbat med det) nästan lite osannolikt. Frågan är om det går att dra vidare? Det skulle väl räcka med att "trycka på en knapp" för att få bort sina uppgifter?

Men vissa av punkterna du tar upp - bortsett från detaljerna om dig - dom kan omöjligt ha relevans för datalagringen kan jag tycka. Allting handlar egentligen om hur relevanta datat är för den som ska använda det (vilket gör myndigheter undantagna från reglerna). Jag förstår tex även att det finns ärenden som bokföringsmässigt krävs att ha kvar. Skulle du återkomma som kund är det lättare att "riskanalysera" dig som kund också, vilket i längden troligtvis påverkar krediterna. Men att lagra dina köpvanor, känns ju lite som att man skulle åsiktsregistrera dig.
    -

Comment

Jag har själv jobbat med GDPR på kontoret. Vi beslutade att lagra mindre data per användare samt att det skulle vara enkelt att ta bort data om en kund så önskade. Jag ville testa om ett av våra största bola i IT-svängen hade ansträngt sig till samma nivå som oss. På ett sätt imponerar dom och det är att de anställt specifika GDPR-personer samt att det gick relativt smärtfritt att ta fram datan om mig. Att ta bort datan verkar däremot inte ha gått så bra. På Måndag har det gått två veckor sedan jag ställde mina följdfrågor utan att ag fått svar och jag kommer att frågan vidare. jag kan uppdatera er här hur det går.
      Nowpinion.com

Comment

Det skulle vara väldigt intressant, för då kan man nog få sig ett bra hum om hur utvecklingen kan ha gått med det här projektet. Det var inte så längesen som någon (vilken tidning det var minns jag tyvärr inte riktigt) skrev om "dessa riskerar vite om de inte löser problemen". DI hade en artikel men Klarna-blaffan ligger över och skriver över artikel-elementen så den gick det naturligtvis inte att läsa.
        -

Comment

Sorry, you are not authorized to view this page

Unconfigured PHP Module

Collapse

Working...
        X