Announcement

Collapse
No announcement yet.

Att ventilera - "Mer kontroll över ditt flöde" (tldr!)

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Att ventilera - "Mer kontroll över ditt flöde" (tldr!)

Solen har retat luften idag, så till den grad att tänkandet har överbelastats totalt. För att inte gå sönder har man i stället övergått till minst sagt apatiskt stirrande. Rör du dig, så smälter kroppsdelarna formligen av. Man blir minst sagt avslagen av det.

Samtidigt har jag efter - numera - en inkluderad ursäkt från Facebook att jag stängdes av i tre dygn för ett sedvanligt test. Ett test som visar hur det går för en "vänstervriden" användare i förhållande till en "högervriden", om denna yppar ordet "mansgris". Den termen och Facebooks filter verkar tämligen selektivt placerad, av det jag hittills utrönat hittils. Du behandlas nämligen som synes hårdare om du inte ägnar dig åt fascism. Det här gör min approach, mot vad jag gärna skulle genomföra helst nyss, något mer aggressiv i stället. Detta trots att jag kommer behöva göra en del tunga överväganden kring det innan det påbörjas eller slutförs. Rädslan att det kan sätta stopp med rådande lagar gör att jag har tagit det lugnt och försökt läsa på i stället.

Det projekt jag kallat för NETFILTER för tidigare - ett projekt som skall hjälpa till att markera och städa bort oönskade element på medier som Facebook - kommer sannolikt bytas ut för något större som inte enbart primärt kommer vilja ge sig på enstaka utvalda saker. Det kommer nämligen inte att räcka. Jag skulle hellre vilja se ett system, som påminner lite om några produkter som redan sägs delvis existera (i form av Trump-filter och liknande avpolitifierande plugins för Chrome).

Men i stället för att bara städa bort ovälkommet [politiskt] material kanske det i stället även borde flagga hela informations-chok och varna för innehåll utifrån en "ryktes-rating"; hur mycket fake news talar vi om? Är sidan beryktad som satir? Är det rent av Newsner du besöker? Och om det finns lämpliga matchningar, så flaggas hela sidan upp med ett diskret "Du, du kanske skulle tänka en vända till innan du överväger att dela den här dyngan?". Hur man löser det lämpligen är också en fråga eftersom vi lite grand redan sett hur det gick med Rotten Tomatoes när Captain Marvel hade premiär. En påfallande tung misogynism ramlade nämligen nästan omgående rakt över den filmen och fick extremt negativa omdömen av tusentals förbannade män (som kände sig trampade på, utan anledning). Vad man missat med sina åsikter kring att Marvel på något sätt skulle vara politiska var att det är långt ifrån enbart Captain Marvel som är politiskt präglad. Hela utgivarkretsar (både DC och Marvel) bor exempelvis i New York, vilket gör att allt som händer där indirekt påverkar utgivningen av seriematerialet. Underförstått i det här är alltså att såna här projekt mycket väl även kan kapas helt.

Huruvida ett sånt projekt faktiskt är genomförbart vet jag därför ännu inte fullt ut. Jag vet att det lär behövas kapacitet och en central lagring av data förr eller senare. Dessutom kommer saker som besöks på webben hela tiden verifieras mot den här centrala platsen - så något man förmodligen behöver göra rejäla överväganden kring är, i synnerhet om det råkar bli poppis, hur pass nedtrampad med trafik man riskerar bli om man bygger det här. Och om man kanske rent av kommer behöva "kickstarter"-stöd för att kunna uppnå något som alla kanske till sist kommer efterlysa mer av?
    -
Sorry, you are not authorized to view this page
Working...
X