Announcement

Collapse
No announcement yet.

Here we go again! Nytt filter-test på gång!

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Here we go again! Nytt filter-test på gång!

Eftersom Facebook valde att kasta ut mig för att jag tagit ordet "mansgris" ur sin kontext så tänkte jag den här gången testa det här lilla fenomenet. Detta efter att en person som lagt upp en egen skärmdump med så kallat "förbjudet innehåll" och blivit dubbelt avstängd. Det finns inget annat att göra än att testa nästa tes i Facebook-filter världen: OCR-avkodar Facebook bilder och avgör vad de innehåller också, i kampen mot "näthatet"? Vi testar. Jag postar en bild i ett slutet forum där endast jag och jag är medlemmar. Om det anmäls är det störst sannolikhet att inläggen faktiskt blir avlästa även på bildnivå. Jag föreställer mig att man i så fall "passar på" att läsa av andra element från bilder än bara, vad de nu anses primärt vara ute efter (porr och dylikt).

Blir jag avstängd så är det i första hand i den här tråden jag kommer rapportera. Och om så blir fallet, kommer jag troligtvis spendera en del av min semester till ren krigföring.

Det finns dock ett litet krux här, att ta höjd för: Om Facebook har backat på sitt "mansgris"-filter kommer den här posten således inte ge något utslag.

Detaljer och kuriosa för den nyfikne: Det finns så kallade OCR-applikationer tillgängliga i system såsom Linux, där det i princip går att automatknäcka captchas som inte är allt för svårt kodade. En gång testade jag den här företeelsen, när bloggar var som hetast och man fick poäng för varje gång man gick in på någon annans blogg. För att besöken inte skulle automatiseras lade man upp ett captchaskydd på var femte besök. Captchan var så pass enkel att, om man först gjorde bilden svartvit, så kunde OCR-systemet läsa ut bokstäverna ur skyddskoden. Det var rätt många poäng man kunde samla in på det sättet

Selection_394.png

Så. Here we go...
    -

Go kväll är du fortfarande tomas eller är du numera min och Stefans nya medfånge på camp FB?

Comment

Godmorgon! (Höll på att skriva god kväll )
      Det verkar som att det inte finns filter på bildtexter för nu på morgonen är jag åtminstone kvar med skrivrättigheter. Vill man nu vara helt säker kan man ju alltid skriva ut "mansgris" nånstans för att se om det får önskvärd effekt

Sen är det kanske en rätt anmärkningsvärd grej om det hade visat sig att man går så pass långt att man låter djupanalysera bilder på den nivån för att nå "vänstervridna". Det hade varit skapligt sjukt faktiskt.
      -

Comment

Summa sumarum.

En del av deltagandet åkte på däng mot alla odds. Jag tror det bör sammanställas någonstans för det ligger mycket mer bakom Facebooks algoritmer än bara något simpelt.

Så här långt:
        • Facebook läser de facto av bilder likväl som rå textdata, men sannolikt inte som vi föreställer oss det. Vad det verkar hittills, så är det inte så att hela Facebook läses av hela tiden.

Då borde även jag ha råkat ut för något på "mansgrisnivå" denna gången. I min värld så övervakas snarare nyligen anmälda personer (utvalda eller slumpvis?) och deras aktivitet. Om man precis varnats för något och blivit modererad kan det alltså vara så att man kollar av, om personen i anslutning till modereringen fortsätter göra något som kan kopplas till den. Skärmdumpar inkluderade av någon för mig bisarr anledning.
        • Facebook kollar av en massa variabler (vilka vänner du har och hur aktiva de är inom en viss "genre" exempelvis). Rent krasst kan man alltså begränsa sig till att hantera enbart vissa personer på det sättet. Det skulle även förklara varför andra kan göra samma saker, som inte du kan utan att bli utkastad.

Jag kunde personligen inte skriva, ur kontext, "mansgris" utan blev varnad och slutligen efter ett antal regelbrott avstängd i tre dagar. Jag hann påtala detta i en aktiv Facebook-grupp, varpå en av gruppmedlemmarna där chockat frågade om man inte fick skriva "mansgris". Inget hände den personer. Alternativt kollar Facebook både vilka vänner du har och var de håller hus.
        • Har du många vänner - gemensamma osv - på en och samma plats skulle det möjligtvis kunna vara det aktiva algoritmer går efter (enligt ovan). "Skadereglerar" folk man utan att det för den sakens skull ger oönskade konsekvenser på annat håll är det smart om man med persondata kan ta reda på hur mycket "aktivism" man har i sitt flöde. Och det bör kunna göras genom grundliga genomgångar av profilen, kontakterna och platsen det händer på.

Med en plattform i Facebooks storlek förstår jag mycket väl att man vill begränsa sin "collateral damage" när man jagar Facebook-missbrukare a la "lefties". Man ska fortfarande kunna vara aktiv där, men inte störas i onödan på falsklarm. Om jag ser tillbaka några år i tiden (2006) när vi själva var aktiva med "skadehantering i forum" så gjorde vi liknande saker. Men den här nivån det här sker på är helt ny för mig.
        -

Comment

Sorry, you are not authorized to view this page

Unconfigured PHP Module

Collapse

Working...
        X