Announcement

Collapse
No announcement yet.

Någon duktig på Java?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Någon duktig på Java?

Någon här som är duktig på Java, och då specifikt grafiskt gränssnitt i applets...?

Skulle behöva ett gränssnitt för spelet "BlackJack" eller "Tjugoett" att kika på, jag har kod för en textbaserad windowsbaserad version av spelet, men behöver på kort tid göra en grafisk version i appletversion. Det behöver dock inte vara fancy, räcker att man kan se korten som bilder.

Tips, länk(ar) eller komplett kod vore inte alls dumt..
    ________
    ____

Sv: Någon duktig på Java?

Hmm, är det android-apps du pillar med eller bara java-applets i största allmänhet? Jag tänkte försöka sätta mig in i det där så fort jag får en möjlighet eftersom det plötsligt har blivit väldigt intressant, i synnerhet för jobbets räkning. Dessvärre har jag aldrig riktigt lyckats lära mig det där med riktig grafisk design alls, vilket är en jättestor brist hos mig just nu. Är det lätt eller väldigt svårt att komma igång med?
    -

Comment

Just nu bara java-applets för webben för att lära mig. Och det verkar inte vara så struligt att komma igång med, dock har jag ingen koll på just android-apps eller vad skillnaden är mot applets för webben men med tanke på hur java är uppbyggt har jag väldigt svårt att tro att det skulle vara svårt att konvertera det ena till det andra.

Kan nog skicka lite kod om jag får till det. Mitt stora problem just nu är att jag håller på och lär mig massa andra program samtidigt så det blir lite rörigt och speciellt ont om tid. Ont om tid är ju dessvärre inget ovanligt iofs.
      ________
      ____

Comment

Förresten verkar det ju funka att göra "Flash"-"apps" för mobiler också. Nu vet jag inte riktigt exakt vad det är ditt jobb är ute efter, men om det är flashiga filmer/ljud/musik presentationer med viss enklare interaktivitet mest på frontend-sidan så är ju Flash iaf väääldigt snabbt att komma igång med och få användbara resultat.

Men om det är mer avancerade apps rent programmeringsmässigt så är nog java the way to go även om det istället är klart kämpigare när det gäller grafiskt gränssnitt.
        ________
        ____

Comment

I ett par år nu har jag ganska ofta använt Domstolsverkets webbaserade Java applikation för videoinspelning av rättegångar. Det har fått mig att tro att Java är ett fullständigt värdelöst programmeringsspråk.

Nåja. Det är säkert inte så i verkligheten, jag har inte ens provat själv. Men när ett helt team med heltidsanställd programmerare inte lyckas bättre än så efter flera år så börjar man undra.

Tyvärr har jag inte så mycket att bidra med, det blir aldrig tid över att leka med nya språk.
          -"Jag har aldrig förstått vitsen med att citera andra människor"

Comment

Originally posted by gason View Post
            I ett par år nu har jag ganska ofta använt Domstolsverkets webbaserade Java applikation för videoinspelning av rättegångar. Det har fått mig att tro att Java är ett fullständigt värdelöst programmeringsspråk.

Nåja. Det är säkert inte så i verkligheten, jag har inte ens provat själv. Men när ett helt team med heltidsanställd programmerare inte lyckas bättre än så efter flera år så börjar man undra.

Tyvärr har jag inte så mycket att bidra med, det blir aldrig tid över att leka med nya språk.
            Java har förlorat mark som fasen, meeeeen kommer nog tillbaks lite nu pga mobil-apps etc. + Att det lär fortsätta vara skolors första val för att lära ut objektorienterad programmering, troligtvis mest då det tilltalar skolor rejält med sin sexiga gratishet.

Men om man får fråga, vilken sorts programmering har du fokuserat på?
            ________
            ____

Comment

Originally posted by Duke View Post
              Java har förlorat mark som fasen, meeeeen kommer nog tillbaks lite nu pga mobil-apps etc. + Att det lär fortsätta vara skolors första val för att lära ut objektorienterad programmering, troligtvis mest då det tilltalar skolor rejält med sin sexiga gratishet.

Men om man får fråga, vilken sorts programmering har du fokuserat på?
              Eftersom Java har sin storhet i sitt plattformsoberoende så har du säkert rätt i att mobiltelefonerna kommer att göra Java större igen. En annan fördel är att det går relativt lätt att i Javas körmiljö (eller hur man nu översätter "runtime environment") att göra programmen virussäkra.

Själv använder jag mest C++ för "husbehov".
              Oftast för att skriva program som testar apparater som konstruerats och byggts. Eller för att simulera en apparat så att andra program som ska styra apparaterna kan testas utan att en massa dyra apparater måste köpas in.

Comment

Eftersom Java har sin storhet i sitt plattformsoberoende så har du säkert rätt i att mobiltelefonerna kommer att göra Java större igen. En annan fördel är att det går relativt lätt att i Javas körmiljö (eller hur man nu översätter "runtime environment") att göra programmen virussäkra.

Själv använder jag mest C++ för "husbehov".
                Oftast för att skriva program som testar apparater som konstruerats och byggts. Eller för att simulera en apparat så att andra program som ska styra apparaterna kan testas utan att en massa dyra apparater måste köpas in.

Misstänkte att du körde någonting hårdvaru-nära Lite mer riktig programmering. Var snart 20 år sedan jag gjorde något i C/C++ men tycker fortfarande att det kändes mer "riktigt", nu är det så mycket man får "gratis" som producerar massa skräpkod bakom kulisserna.

Men, apropå Java så är det även en rätt bra (och gratis) inkörsport till C# också iofs och därmed .Net och hela den världen.
                ________
                ____

Comment

Originally posted by Duke View Post
                  Misstänkte att du körde någonting hårdvaru-nära Lite mer riktig programmering. Var snart 20 år sedan jag gjorde något i C/C++ men tycker fortfarande att det kändes mer "riktigt", nu är det så mycket man får "gratis" som producerar massa skräpkod bakom kulisserna.

Men, apropå Java så är det även en rätt bra (och gratis) inkörsport till C# också iofs och därmed .Net och hela den världen.
                  Jo, det är ju hårdvaran jag egentligen sysslar med. Är det inte C++ så är det assembler på någon PIC-processor som gäller, det är "riktig" programmering.

Men angående JAVA då som tråden handlar om. Vilken utvecklingsmiljö borde man satsa på ifall det blir lite tid över? Det kan vara kul att prova och jag har noll koll på detta. Finns det ens olika alternativ att välja på?

Comment

Men angående JAVA då som tråden handlar om. Vilken utvecklingsmiljö borde man satsa på ifall det blir lite tid över? Det kan vara kul att prova och jag har noll koll på detta. Finns det ens olika alternativ att välja på?
                    Kan rekommendera "Classic Franskrost"
                    "Den som alltid vet bäst, lär sig aldrig något"

Comment

Originally posted by Pålle View Post
                      Kan rekommendera "Classic Franskrost"
                      Njaa, det luktar lite konstigt. Nästan bränt.
                      Dessutom verkar det inte alls bli bra när man häller det i CD läsaren.

Comment

Njaa, det luktar lite konstigt. Nästan bränt.
                        Dessutom verkar det inte alls bli bra när man häller det i CD läsaren.
                        Det får mig att fundera på hur fasen dom löste det med java. Och hur uppkomsten var egentligen...? Jag har fått för mig (läst?) att det var nån snubbe som hade jäkligt mycket kaffe på sin arbetsplats?

Mitt minne är mycket diffust här..
                        -

Comment

Sorry, you are not authorized to view this page

Unconfigured PHP Module

Collapse

Working...
                        X