Announcement

Collapse
No announcement yet.

Big Brother 2008, Sverige/Norge?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Big Brother 2008, Sverige/Norge?

Hei, alle sammen!

Jeg har lest mange av innleggene her på forumet, og jeg forstår at savnet etter et nytt Big Brother er stort.

Årsaken til at det ikke ble noe BB2007, er selvfølgelig relatert til seeroppslutningen som konseptet fikk i 2006.
    Jeg forstår at Kanal 5 og TV Norge valgte å ta en pause i 2007. Om de velger å være i "pause" også i 2008, vil etter mitt syn skyldes ren og skjær feighet fra TV-selskapene sin side.

Hva gikk egentlig feil i 2006-versjonen av Big Brother?
    Jo, de fylte huset med silikon og Stureplan-skit. Produksjonsselskapet forsøkte å velge ut deltagere som samstemte med den "verden" de forsøkte å bygge opp. Ved hjelp av psykologer valgte de personer som ville gi "kjærlighet", konflikter og motsetninger.
    En hvilken som helst live-sending er et mareritt for et TV-selskap. Uforutsette ting kan skje som produsenten ikke har kontroll på eller har mulighet til å planlegge for på forhånd. Tekniske problemer er selvfølgelig det verste, men andre "hendelser" kan også oppstå og være særdeles dårlig i produsenten sine øyne. Men forstår ikke produsenten og TV-selskapene at dette også kan være god reklame og gi programmet verdifull omtale i andre medier?

TV-selskapene og produksjonsselskapet er så til de grader feige. De forsøker ved hjep av casingen å konstruere alt i minste detalj. Alt som skjer av utforutsette ting er av det onde. Kontroll er nøkkelordet. "Vi må til enhver tid ha full kontroll", er omkvedet.

Storbritannia har forstått og tatt konsekvensen av dette. De skjønner at det ikke lar seg gjøre å kontrollere og forutse alt. De velger ut personer som er interessante. Relasjonen mellom dem vil gi seg etter hvert og gi spennende og uforutsette "hendelser". Storbritannia har innsett at å gi slipp på litt av kontrollen, gir et mye bedre TV-tilbud. De forstår også at en "katastrofe" også kan være god TV-underholdning og gi enormt med reklame.

Mange her på forumet har påpekt at et Big Brother er et kostbart og ressurskrevende prosjekt. Sverige og Norge består av 15 millioner mennesker tilsammen. Storbritannia har et folketall på 60 millioner.
    Jeg mener det er nødvendig og viktig at Sverige og Norge fortsetter "unionen" hva angår Big Brother. På den måten blir risikoen og faren for tap for TV-selskapene mindre. Med et slik konsepet vil også sannsynligheten for en ny sesong med BB øke.
    Men det er viktig at eventuelle deltagere har en dialekt som både svensker og nordmenn forstår. I 2006-versjonen tror jeg produksjonsselskapet feilet ved å velge deltagere fra Trondheim og Kristiansand. Dette er dialekter som også enkelte nordmenn kan ha problemer med å forstå.

Jeg ønsker et Big Brother 2008, men jeg tror TV-selskapene er for feige og ikke tør satse. De velger heller det "trygge", overfladiske og den tanketomme skiten de sender idag.
    I Norge har TV-tittingen gått dramatisk ned. Jeg regner med at Sverige kan legge fram tilsvarende tall.
    Min oppfordring til TV-selskapene er: "Gi slipp på litt av kontrollen og la tilfeldighetene råde". Som oftest blir det mye bedre TV av den slags. Omtale i andre medier ved en eventuell "katastrofe", er som oftest god reklame og øker interessen. Konstruert og dramatisert skit har vi allerede nok av idag.

Sv: Big Brother 2008, Sverige/Norge?

jo ja fattar inte varför det inte finns nått större intresse av att göra en ny säsong... det blir ju dubbla inkomster eftersom folk gärna oxå betalar för att se internet-livefeedsen.

själv tycker ja att säsong 2006 swe / nor är den bästa säsongen av big brother som visats i svensk tv. det känns underbart att se "ungdomarna" leva livet där inne som att det inte finns några bekymmer i världen i huvetaget, och ja dras lätt med o kan vila hjärnan en timme från all skit dagens vardag bjuder på... dom verkar ha det så mysigt där inne på nått sätt

...om det inte anordnas en ny säsong av big brother snart så tycker ja att vi samordnar en kupp mot big brother arkiven och utvinner allt gammalt material som finns lagrat, o sen slänger vi upp en server på nätet med ALLLLLLT som filmats så att man kan stilla bb-abstinensen vid behov ...det finns faktiskt VÄLDIGT MYCKET spännande livefeed-material från 2006 som ja missade, o skulle vilja se :-)

p.s. hej förresten... ny som medlem, men ja har tidvis följt lite av det som händer på forumet ändå... anledningen att ja är här är egentligen för att visa att ja önskar en ny säsong av big brother

Comment

fattar inte heller varför dom inte gör nytt BB.

Men ifall dom ska göra ett till så vill jag ha bigbrother igen. Inte horhuset/festhuset som varit dom 2 sista åren.

Jag vil ha riktig drama inte massa idioter som bråkar om massa jävla skit, tycker 2006 bigbrother kändes falskt och va mest tråkigt.

Sen så ska dom inte ha så jävla många deltagare. Jag vill följa ett bigbrother gäng inte ett hus där man kan se nya människor varje dag festa.

Nu vill jag inte vara sån men jag skulle helst vilja ha bigbrother sweden only. Inget emot norrmän eller att dom va tråkiga utan det handlar om just det problemet att jag orkar inte med 20 deltagare från start och sen åker helt plötsligt 7 ut första veckan för att nästa vecka fylla på med 7 nya. Tyker det är sämst.

Jag vill se ett mer moget bigbrother då det handlar om känslor och riktiga människor som ska bara isolerade. Men jag kan bara drömma för varför ska dom ha utröstning varannan vecka istället för varje när dom tjänar så mycket mer pengar på att ha varje vecka.

Bigbrother var bäst innan 05 och bästa bigbrother någonsin kommer föralltid vara 2002.

Comment

Ja, ibland känns det verkligen som att man skulle behöva en dokusåpa att fokusera lite på. Det skulle nog hjälpa på många sätt och framför allt i dessa tider när folk verkar ha behovet att skaka av sig lite ilska. Skulle det nu mot all förmodan komma ett BB igen kanske vi skulle satsa på att det antingen kommer till hösten 2008 - i dagsläget är det alldeles för kort varsel för en vårsäsong och till sommaren reser alla bort - eller någon gång under 2009. Det låter bedrövligt avlägset dock och jag har mina tvivel numera. Big Brother-eran är nog över för Sverige och det är nog mer troligt att regeringen tar över konceptet idag med både kameraövervakning och integritetskränkande loggningar av internet-trafiken. Tråkigt nog. Men hoppas kan man ju alltid.
        -

Comment

ja jag saknar verkligen bb och fattar varför inte dom fortsätter sända det var det för mycke skandaler,eller???det är ju det folket vill se

Comment

Originally posted by bella View Post
            ja jag saknar verkligen bb och fattar varför inte dom fortsätter sända det var det för mycke skandaler,eller???det är ju det folket vill se
            Jag misstänker att den största orsaken till Big Brothers abrupta avbrott kan ha berott på vad som hände efteråt, med skatteverkets granskningar. Har det varit nåt lurt där kan jag mycket väl tänka mig att det har förstört väldigt, väldigt mycket av en möjlig fortsättning. Men hoppas, det gör vi nog alla, att det någon dag tar fart igen.

Men det är förstås bara gissningar...
            -

Comment

Unconfigured PHP Module

Collapse

Working...
            X